Novatec is niet meteen het meest gekende merk van racefiets wielen. Toch produceren ze al sinds 1989 wiel-gerelateerde producten, ze moeten dus wel iets van wielen afweten. Bovendien heeft Novatec een uitstekende reputatie in het maken van high-end naven. Deze Novatec Jetfly wielset zou deze reputatie wel eens kunnen bevestigen.

Ondertussen heb ik ongeveer 3000km gevlamd op deze Taiwanese, 32mm aluminium, tubeless-ready wielen. Genoeg lijkt me, om een eerlijke review te schrijven.

De ‘Looks’ – 8/10

Om eerlijk te zijn, was ik niet meteen overtuigd van de ‘looks’. Ik vind de decals persoonlijk een beetje te druk. En de rode elementen in de wielset zorgen ervoor dat het ook niet bij elke fiets goed past. Gelukkig heb ik een rode Focus Cayo en passen die details perfect bij het geheel. Het is een kwestie van smaak en in dit geval, bij de ietwat unusual decals zou het ook een kwestie van love it or hate it kunnen zijn.

Tot mijn verbazing kreeg ik tijdens mijn eerste groepsritten toch enkele complimenten over deze set. Ze blijken er strak uit te zien al rijdend. De decals geven namelijk een opvallende witte gloed eens ze in beweging zijn. Ik moet toegeven, hoe langer ik ze heb, hoe meer ik ze heb begin te appreciëren. Het zijn dan geen 50mm carbon velgen, maar de 32mm ziet er toch al een stuk strakker uit als de standaard lage velgen.

Gaan ze hard? – 8/10

Laten we eerlijk zijn, het gaat hier om ‘marginal gains‘.

Zeker! Ik heb geen harde cijfers om dit aan te tonen, maar ze lijken een stuk harder te gaan als de instap modellen. Zo voelt het althans. Want laten we eerlijk zijn, het gaat hier om ‘marginal gains‘. Een totaal gewicht van 1435gram zorgt er alleszins voor, dat ze lekker optrekken en een stuk vlotter klimmen. De extra millimeters in de hoogte van de velg zorgen niet alleen voor subtiel verschil in de windtunnel, maar dragen ook een tikkeltje bij tot de stijfheid ervan. Het zijn langs de andere kant niet de aller stijfste aluminium wielen die je kan vinden (ik denk bijvoorbeeld aan de ‘good old’ Zonda’s), maar ze komen toch dicht in de buurt. Dit hoeft niet perse een nadeel te zijn. De Jetfly’s zijn immers opvallend comfortabel. Ook een binnenbreedte van 17mm en een perfecte fit voor 25mm bandjes, dragen bij tot verbeterde comfort en wegligging. Dit is vooral voelbaar als je met hoge snelheid een bocht aansnijdt. En met ‘voelbaar’ wil ik zeggen, dat er een verschil is met de oudere smallere standaard in combinatie met 23mm bandjes. Want als ik ga vergelijken met andere nieuwe wielsets, die ook de trends van bredere banden volgen, voel ik nauwelijks een verschil wat dat betreft. Mijn ideale wielset is zelfs liefst nog een beetje breder als deze Novatec Jetfly‘s.

In deze prijscategorie moeten we ook geen wonderen verwachten. Er is een duidelijk voelbaar verschil met de instapmodellen, dat is heel belangrijk, maar alles daarboven… laten we zeggen alu wielen tussen €400 en de €1000 qua performance heel dichte concurrenten zijn. Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeur en persoonlijke ervaring. Reageer hier gerust op, als je niet akkoord bent. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Kunnen ze tegen een stootje – 9/10

Na intussen 3000km was er slechts één moment, namelijk na een valpartij in de wekelijkse groepsrit, waarbij ik de spaken nog eens moest bijschroeven. Een gebeurtenis waar zelfs het sterkste wiel een bobbel zou kunnen oplopen. Deze uitzondering buiten gerekend, was er nergens een correctie nodig en bleven ze verbazend goed recht. Wat een goed wiel hoort te doen eigenlijk, dus ik verwacht niet minder. Toch gebeurt het bij een fabriekswiel al te vaak dat na de eerste kilometers, enkele correctie nodig zijn om het wiel recht te houden. Bij de Jetfly’s die ik heb mogen ontvangen was dat niet het geval.

Nog een pluspunt bij de Novatec Jetfly vind ik de Anti Bite Guard, een kleine stalen plaatje op de aluminium cassette body, die het slijten van de cassette in de body zou moeten verminderen. Mits dit gaat om slechts één plaatje, had ik mijn twijfels over de effectieve werking hiervan. Tot hiertoe lijkt het goed te werken. Ik zal een foto posten als ik mijn cassette nog eens grondig onder handen neem. In deze categorie scoort deze wielset, ondanks het licht gewicht, naar mijn menig dus toch zeer goed.

Kleine kantekening: naar het schijnt zouden de Novatec naven, meer bepaald de lagers, wel gevoelig zijn aan nat weer. Ze zouden water minder goed kunnen weren waardoor er sneller slijtage op de lagers ontstaat. Ik fiets normaal gesproken niet als het regent, maar soms start het onoverkomelijk tijdens een rit en moet je thuis geraken dusja … het is zeker al meermaals gebeurd, maar voorlopig is er nog geen spoor van deze zogenaamde zwakte te bespeuren. I’ll let you know when it happens.

Prijs 9/10

In de prijsklasse van om en bij de €400 heb je een uitstekende deal met deze Novatec Jetfly’s. Het enige alternatief dat ik kan bedenken is de Campagnola Zonda, de vergelijkbare Fulcrum Racing 3 of eventueel een handbuild setje. Het grote nadeel van deze wielen is, dat ze moeilijk te vinden zijn. Ik spreek dan over online shops binnen de EU, om nog maar te zwijgen van het assortiment bij de LBS (=local bike shop).

Beste deal

Wiggle.nl – € 448
Fietsonderdelen Winkel – € 465

Conclusie

  • Licht (1435gr), dus klimt goed
  • 32mm hoog, dus meer aerodynamisch en iets stijver dan lage wielen
  • 32mm, dus ziet er ook iets “vetter” uit dan de lage wielen
  • 17mm binnenbreedte, dus geoptimaliseerd voor 25mm banden + tubeless-ready
  • Uitstekende allrounder voor z’n prijs

De Novatec Jetfly is een uitstekende allrounder! Zeer goed in alle aspecten, maar blinkt nergens echt in uit. Vergis je niet, het is een uitstekende koop in deze prijsklasse. Ik was aangenaam verrast en raad deze wielset aan voor iedereen dat een goede aluminium allrounder zoekt.