Factor 02

AG2R-La Mondiale gaat in zee met het Britse merk Factor. Ze voorzien de ploeg van hun Factor 02 opgebouwd met Mavic en Shimano in combinatie met een SRM crank, een klimpaard dat ook vlot over de kasseien kan.

Merida Scultura 2017

Het nieuwe team Bahrain-Merida doet vanzelfsprekend beroep op Merida. Het fietsenmerk heeft zowel een lichtgewicht racer, de Scultura, als een aero racer, de Reacto, klaar staan voor Nibali en co. Deze worden afgemonteerd met Fulcrum en Shimano, opnieuw in combinatie met de SRM crank. De stuur- en zadelpen zijn van Vision en FSA, het zadel wordt aangeleverd door Prologo. Heel mooie fiets, één van mijn persoonlijke favorieten als ik eerlijk ben.

Specialized S-Works Roubaix Disc (boven) – Specialized S-Works Tarmac (onder)

Quick Step Floors wordt net zoals vorig jaar voorzien door Specialized en hun S-Works series. Het zou hier gaan om de S-Works Roubaix, S-Works Tarmac en de S-Works Venge in combinatie met Shimano en het Specialized huismerk Roval voor de wielen. Ik zie op de foto’s hier en daar ook schrijfremmen verschijnen. Het wordt interessant om te zien wanneer deze echt aanvaard worden in het prof peloton. Ik verwacht vooral schijfremmen gemonteerd op de Roubaix voor ondermeer Parijs-Roubaix en de Ronde Van Vlaanderen. We zullen zien …

Specialized S-Works Venge ViAS met Regenboog reflectie van Peter Sagan

Ook de nieuwe ploeg van de Wereldkampioen Peter Sagan, namelijk Bora-Hansgrohe zal de overwinningen trachten binnen te rijven met  dezelfde fietsenstal als Boonen en Gilbert. Het gaat hier natuurlijk over de Specialized S-works series in combinatie met Shimano en Roval, net zoals bij Quick Step Floors. Op hun site is te zien dat deze zijn afgemonteerd met Pro zadel- en stuurpen. Ze hebben trouwens ook een kickass racekit, maar daarover later meer. Op de foto zie je wat voorlopig mijn favoriete fiets is voor 2017. Met zo’n likje verf blaas je moeiteloos de rest weg wat looks betreft. Deze zal wellicht enkel te vinden zijn op Sagan’s racemachine.

Pinarello Dogma F8 Xlight

Team Sky zal naar alle waarschijnlijkheid op stap gaan met de Pinarello Dogma F8 XLight en de K8-S. Daar is voorlopig nog niet veel over te weten, maar vermoedelijk zal die opnieuw volledig afgemonteerd zijn met Shimano Dura Ace voor zowel de wielen als aandrijving en Shimano huismerk Pro zal, volgens mij, opnieuw de zadel- en stuurpen aanleveren.

Ridley Noah SL (2016)

Lotto-Soudal zal verder gaan met Ridley. Hierboven zie je de Ridley Noah van Greipel van 2016. Ik verwacht een gelijkaardige afstelling in 2017 met Campagnolo als partner voor de aandrijving en wielen. Ridley heeft alvast het nieuwe Helium SLX frame geïntroduceerd, die naast de Noah vooral gebruikt zal worden op de klassiekers en in de bergen. Ik ben hier ook benieuwd naar schrijfremmen of niet, mits ook Ridley volop nieuwe modellen voorstelt en re-designed specifiek voor schijfremmen.

Bianchi Oltre XR4 – 2017

LottoNL-Jumbo heeft ook het contract met Bianchi verlengd voor 2017. Zij zullen beroep kunnen doen op de Bianchi Oltre XR4 (Aero bike), Specialissima (ultra lichtgewicht) en de Infinito CV (stabiliteit en comfort voor de klassiekers). Deze Italiaanse schoonheden zullen opnieuw afgemonteerd zijn met Shimano Dura Ace voor zowel de aandrijving als de wielen.


Cervélo S5 (2016)

Team Dimension Data zal opnieuw beroep doen op Cervélo waarbij ze voornamelijk zullen kiezen voor de S5 (aero) of de R3 (lichtgewicht). Ik vermoed ook dat ze zoals vorig jaar zullen afgemonteerd zijn met Shimano Dura Ace in combinatie met Rotor 3D crank, Enve wielen en cockpit en een Fizik zadel. Op enkele instagram foto’s zijn de volledig zwarte fietsen te zien met groene stuurlinten van het Dimension Data logo. Ik zie hier niet meteen opties voor schijfremmen, benieuwd hoe zij de klassiekers zullen aanpakken en of ze mee gaan in de schijfremmen-hype.


Lapierre Xelius SL Disc (ultegra)

FDJ zal zoals vorig jaar met het Franse merk Lapierrre rijden, waarvan de Xelius SL of de Aircode SL volledig in Shimano en Pro zal afgemonteerd worden. In tegenstelling tot de foto zal bij de profs Dura Ace voorzien worden bij de aandrijving en de wielen.

Argon 18 Gallium Pro

Astana doet vanaf 2017 beroep op Argon18, die met hun Gallium Pro (lichtgewicht) en Nitrogen Pro (Aero), gekleurd in de prachtige huisstijl kleuren, de Astana coureurs op kruissnelheid zal brengen. Ze zullen volledig afgemonteerd zijn met FSA componenten, inclusief de aandrijving. Op de foto zien we zelfs FSA derailleurs. Volgens de fiche die ik gevonden heb zou dit Dura Ace moeten zijn, maar ik zou er niet van verschieten dat ze nu en dan een test doen met de nieuwe FSA derailleurs. De wielen worden aangeleverd door Vision. Dit is ook één van mijn persoonlijke favorieten vooral dankzij de ietwat alternatieve afmontage, maar ook het kleuren schema kan me wel bekoren.

BMC Teammachine SLR 01

BMC Racing Team zal vanzelfsprekend de fietsen van hun hoofdsponsor gebruiken. Het zal hier gaan over de BMC Teammachine SLR01 (allround), Roadmachine 01 (inclusief remschijven voor klassiekers) en eventueel Timemachine (Aero / TT) afgemonteerd met Shimano wielen en aandrijving en 3T cockpit.

Cannondale Supersix Evo (2016)

Ook Cannondale-Drapac zal de fietsen halen bij hun hoofdsponsor Cannondale. Er is nog niet veel nieuws over bekend, maar wellicht zal de Cannondale Supersix Evo zeer hard gelijken op de 2016 versies. Ik denk dan aan Shimano Dura Ace aandrijving, Mavic wielen en FSA afmontage al dan niet met remschijven. Eén ding staat vast “they will be green”.

Eurobike 2016: Canyon Aeroad CF SLX Disc (Pic: George Scott/Factory Media)

Movistar, zal net zoals vorig jaar beroep doen op Canyon, die hen zal uitrusten met de Canyon Ultimate CF SLX en de Canyon Aeroad CF SLX opgebouwd met Campagnolo aandrijving en wielen.

Eurobike 2016: Canyon Ultimate CF SLX Disc (Pic: George Scott/Factory Media)

Net zoals Movistar zal Katusha-Alpecin ook opnieuw Canyon aanspreken om hun fietsenstalling te vullen. Zij zullen evenals uitgerust worden met de Ultimate en de Aeroad met als verschil dat deze zullen opgebouwd worden met SRAM aandrijving (wellicht de Red eTap) en ZIPP wielen. Ook hier stel ik de vraag wanneer men het waagt schijfremmen te gebruiken.

Scott Foil (2017)

Orica-Scott zal beroep doen op z’n co-sponsor Scott. Ze zullen vooral met de Scott Foil (Aero) en de Scott Addict (lichtgewicht) gaan rijden. De Addict heeft ook een uitvoering met schijfremmen, kan dus zeer van pas komen bij enkele van de klassiekers. De fietsen zullen opgebouwd zijn met Shimano Dura Ace voor de aandrijving en wielen. De rest van de afmontage wordt verzorgd door Syncros.

Trek Madone 9.9 (2016)

Trek-Segafredo zal kunnen rekenen op z’n hoofdsponsor Trek om hen van een hun top racefietsen te voorzien. We spreken dan voornamelijk over de Madone (Aero), Emonda (Lichtgewicht) en de Domane (Allround). De fietsen zullen opgebouwd zijn met het Shimano Dura Ace als aandrijving en het Trek dochtermerk Bontrager voorziet de wielen, cockpit, zadelpen en vermoedelijk ook het zadel zelf. Er is voorlopig nog geen nieuws over de 2017 fietsen van de ploeg, maar vermoedelijk zullen er geen drastische wijzigingen zijn tegenover vorig jaar.

Last but not least is er nog Team Sunweb (het oude Giant Alpecin) die dit jaar fietsen krijgen van Giant. Net zoals vorig jaar zijn ze voorzien met een mooi bijpassend kleurenschema. Sunweb mag in de bergen rekenen op de Giant TCR en op het vlakke de aerodynamische voordelen genieten ven de Giant Propel, telkens opgebouwd met Shimano Dura Ace wielen en aandrijving en vermoedelijk verder afgemonteerd met Giant onderdelen.