Afgelopen week heb ik me een tijdje bezig gehouden met een ietwat gek onderzoek. Ik ben namelijk als een echte “Weight Weenie” opzoek gegaan naar wat de beste upgrades zijn voor je fiets, als het enige doel het nastreven van een zo’n laag mogelijk gewicht is. In de praktijk is dat natuurlijk een absurd idee. Een upgrade voor je fiets beïnvloed veel meer kenmerken dan enkel het gewicht. Dan praat je over rolweerstand, aerodynamica, grip, comfort, stijfheid, de “looks” en nog zoveel meer. Deze keer zien we bij wijze van experiment, enkel en alleen naar het aantal grams.

Hoe ben ik te werk gegaan?

De referentie

Eerst en vooral heb ik gezocht naar een doorsnee instap model fiets ter referentie. Na wat zoeken heb ik gekozen voor de Giant Contend 1, een fiets van 9,1kg te verkrijgen voor 799 euro. Vervolgens ben ik voor alle componenten apart opzoek gegaan naar het gewicht en de prijs. Niet evident, mits het hier dikwijls gaat over instapmodel giant componenten die niet altijd apart te koop zijn. Hier is de lijst:

ComponentTypeGewicht (g)Prijs (€)
Giant Contend 1Fiets9100799
Shimano Sora groupsetGroepset2661240
Giant S-R2 WielenWielen2000120
Contact ForwardZadel28550
Giant Alloy (27,2 – 350mm)Zadelpen30020
Giant connect (420mm)Stuur33020
Giant Sport Stem (100mm)Stuurpen15020
Giant S-R4 (25mm)Banden29015

Zoals je kan zien heb ik me beperkt tot de algemene afmontering en ben ik me niet verder gaan verdiepen in onderdelen zoals de trapas, bekabeling, balhoofd, bidonhouders, kogellagers en afzonderlijke componenten in de groepset zoals de remmen, crankarm, ketting, … Waarom niet? Omdat het simpelweg super veel tijd in beslag neemt. Bovendien zal mijn punt wel zeer duidelijk worden op basis van dit voorbeeld.

Het concept

super lichtgewicht vs optimale prijs-gewicht verhouding

Er zijn twee aspecten aan dit onderzoek(je). Enerzijds wil ik een zo’n laag mogelijk gewicht bekomen door het upgraden van deze componenten zonder enige budget beperking. Anderzijds heb ik gekeken naar de meeste optimale prijs-gewicht verhouding per component. Dat laatste was het minst evident, ik ben immers geenn wandelende component bibliotheek. Het is een kwestie van webshops afschuimen en specificaties opzoeken. Dus de meest optimale componenten zijn dus niet perse de beste die er zijn, maar wel de beste die ik binnen mijn tijdsbesteding heb kunnen vinden.

Wielen

Syntace W21 – 1335g (foto door road.cc)
TypeGewicht (g)Prijs (€)Gewicht winst tov 2000g (g)Prijs per gram winst
Mavic Aksium18801391201,16
Campagnolo Khamsims17531612470,65
Shimano Ultegra16453293550,93
Campagnolo Zonda c1715403594600,78
Fulcrum Racing 315503754500,83
Fulcrum Racing Zero14926985081,37
Campagnolo Eurus14285995721,05
Syntace W2113354406650,66
Mavic Ksyrium Pro SL T119021008102,59
Lightweight Milenstein Obermayer935375010653,52
AX-lightness Ultra Road U T24790279012102,31

We beginnen met de wielset, de onderdelen die het meeste verschil maken qua gewicht. Ook als we de andere aspecten van het fietsen bekijken, zijn de wielen wellicht één van de beste upgrades die je kan doen. Hoewel de cijfers de Khamsims uitroepen als meest optimale aankoop, heb ik de Syntace W21 (review op racefietsblog) als beste upgrade aangeduid. Als we kunnen kiezen tussen 247g winst of 665g voor relatief laag budget, dan kies ik zonder twijfelen voor het tweede. Ook de populaire Fulcrum 3 / Zonda’s scoren in deze test zeer goed, neem daarbij hun uitstekende allround kwaliteiten en dan zijn deze misschien wel één van de beste upgrades voor een sportieve fietser.

Als we dan gaan kijken naar de lichtste carbon wielset komen we al snel uit bij het Duitse Lightweight en Ax-Lightness, waarbij de laatste deze keer met het lichtste product op de markt komt. Ik ben niet 100% zeker of dit het lichtste stel wielen op deze planeet is, maar met 790g zal het alleszins niet veraf zijn. Als je nog lichtere wielsets kent, laat het me gerust weten dan pas ik de tabel nog aan.

Groepset

SRAM Red eTap groepset
TypeGewicht (g)Prijs (€)Gewicht winst tov 2661g (g)Prijs per gram winst (€)
Shimano Tiagra 48002584340774,42
Shimano 105 580024784801832,62
Shimano Ultegra 680023105993511,71
Shimano Dura Ace 9000210111505602,05
Shimano Dura Ace 9100209515255662,69
Campagnolo Super Record193917497222,42
Sram Red eTap190521997562,91

Ook met de groepset valt er heel wat gewicht te winnen. Natuurlijk maak ik hier ook graag de kanttekening dat de performance boost niet enkel het gewicht is. Hoewel dat de performance verbetering over het algemeen zeer beperkt is bij de groepsets. Dit is namelijk een upgrade die naar mijn mening weinig invloed heeft op de snelheid. Het biedt wel meer remkracht en een verbeterd schakel gedrag, alles loopt simpelweg wat vloeiender.

Ik heb besloten om de groepset als een geheel te bekijken. Je kan ook de remmen, cranksets, casettes, … apart gaan bekijken. Je zal ongetwijfeld nog meer gewicht winnen als je bijvoorbeeld componenten van het Duitse THM gaat integreren, maar dat hebben we in dit experiment dus niet gedaan.

In deze categorie spant de elektronische en draadloze groepset SRAM Red eTap de kroon. De meest optimale upgrade is volgens de cijfers Shimano Ultegra. En als ik mijn gevoel mag volgen is dit wellicht ook één van de groepsets met beste prijs-kwaliteitsverhouding.

Banden

Vittoria Rubino Pro
TypeGewicht (g)Prijs (€)Gewicht winst tov 580g (g)Prijs per gram winst (€)
Vittoria Rubino Pro III470321100,29
Schwalbe One450641300,49
Continental Grandprix 4000s II430701500,47
Vittoria Corsa Speed4001201800,67
Veloflex Corsa 23mm390561900,29

Banden zijn één van de meest onderschatte upgrades die men kan doen. Ook op vlak van gewicht vindt je hier de laagste prijs per gram en dan spreken niet over extra comfort, grip, minder rolweerstand, … De uitdaging in dit verhaal is wellicht het overaanbod aan bandentypes. Ik heb echter gemerkt dat de meeste bandensets (zoals ook Vredestein, Michelin, …) allemaal zeer dicht in de buurt liggen van de Schwalbe One en de Grandprix 4000s qua gewicht. De winnaar in deze categorie is echter de populaire Vittoria Rubino Pro III, die het voornamelijk gehaald heeft door z’n zeer gunstige prijs. Na wat zoeken kan je deze vinden voor slechts 16 euro per band.

Conclusie

Ik zou graag over elke component nog verder willen uitweiden, maar eigenlijk heeft dat geen zin. Het gewicht van de fiets veranderd immers weinig aan het plezier van het fietsen. Vergeet niet dat dit artikel geschreven is bij wijze van experiment. Hieronder vind je de tabellen van de overige componenten indien je toch zeer benieuwd bent.

Een upgrade voor je fiets beïnvloed veel meer dan enkel het gewicht

Om het experiment af te ronden heb ik eens gekeken hoe licht we onze fiets kunnen krijgen met het aluminium Giant Contend frame. Enerzijds heb ik een versie samengesteld zonder te kijken naar de prijs en anderzijds een versie waar ik telkens de bestbuy optie voor de component heb gekozen.

Giant Contend “Superlight” versie

Een fiets van 6,3kg voor 7150 euro. Helaas zit je nog wel met een instap aluminium frame. Je kan dus beter een nieuwe fiets kopen met een hoogwaardig frame.

ComponentTypeGewicht winst (g)Kostprijs (€)
AX-lightness Ultra Road U t24Wielen12102790
Sram red eTapGroupset7562199
Veloflex Corsa 23mmBanden19056
Selle Italia SLR C59Zadel222399
MCFK Carbon SeatpostZadelpen182248
MCFK Carbon Stem 100mmStuurpen67298
MCFK Carbon Handlebar 420mmStuur168368
Totaal 27956358
Totale fiets63057157

Giant Contend “Light but relative cheap” versie

Voor een extra €1265, heb je een aluminium fiets van 7,7kg en een totale prijskaartje van €2064. Dit resultaat valt beter mee dan ik oorspronkelijk dacht. Het frame blijft natuurlijk geen top kwaliteit, maar wel degelijk en dat voor slechts 7,7kg. Hoewel het resultaat niet slecht is, ben ik er wel van overtuigd dat wanneer je budget €2000 omvat, je “beter” een model kiest. De grootste invloed op de fietskwaliteit ligt immers in het ontwerp van het frame.

ComponentTypeGewicht winst (g)Kostprijs (€)
Syntace W21Wheelset665440
Shimano Ultegra 6800Groupset351599
Vittoria Rubino Pro IIITires11032
Pro Falcon TitaniumSaddles8055
Ritchey Comp Seatpost (27 – 300mm)Seatpost5034
Ritchey WCS C260 100mmStem3850
Ritchey WCS Logic IIHandlebar9755
Totaal 13911265
Totale fiets 77092064

Overige componenten

Zadels

typegewichtprijsGewicht winst tov 285g (g)Prijs per gram winst (€)
Pro Falcon TI20555800,69
Selle Italia SLR Flow Kit Carbonio1251481600,93
MCFK Carbon751982100,94
Fabric Scoop Elite24545401,13
Fabric Scoop Ultimate1621451231,18
Fizik Arione R1 Snake1651601201,33
Selle Italia SLR Tekno S1902591951,33
Fizik Antares R11651791201,49
Selle Italia SLR C59633992221,80
AX Lightness Phoenix653802201,73

Zadelpen

typegewichtprijs300Prijs per gram winst (€)
Ritchey Comp (27-300)25034500,68
Pro LT26524350,69
KCNC Ti Pro Lite185901150,78
FSA-SLK22065800,81
Ritchey WCS 1-bolt21075900,83
Thomson Masterpiece1901051100,95
Ritchey Superlogic 1-bolt1481621521,07
Pro Vibe23480661,21
MCFK Carbon Seatpost1182481821,36

Stuur

typegewichtprijs330Prijs per gram winst (€)
Ritchey WCS Logic II23375970,77
Pro PLT27050600,83
3T Ergonova Pro26569651,06
Fizik Cyrano R12051491251,19
3T Aerotundo LTD1852291451,58
Deda Superleggera1852391451,65
Lightweight Rennbugel1683501622,16
MCFK Carbon Handlebar 420mm1683681622,27

Stuurpen

typegewichtprijs150Prijs per gram winst (€)
Ritchey WCS C26011250381,32
Deda Zero 100 100mm12054301,80
3T ARX II Pro 100mm13045202,25
MCFK Carbon Stem 100mm83298674,45